Over Marinka
![Marinka van der Kolk Workshop](https://marinkavanderkolk.nl/wp-content/uploads/2024/04/Marinka-Workshop-LR-10-683x1024.jpg)
Onderwijs dat het verschil maakt
Daar werken jij en je collega’s elke dag aan. Onderwijs is voortdurend in beweging – ook bij jouw team. Jullie bieden goed onderwijs en tegelijkertijd wéét je dat er meer in zit en wil je nog beter aansluiten bij de leerbehoeften van je doelgroep.
Je weet ook dat online en blended leeractiviteiten daarbij helpen, maar hóe doe je dat nou voor jullie vorm van onderwijs?
Als onderwijskundige begeleid ik onderwijsteams met het ontwikkelen van online en blended leeractiviteiten.
Online en blended leren
Juist omdat onderwijs altijd in beweging is, is het niet alleen leuk en leerzaam, maar ook best spannend en behoorlijk arbeidsintensief om opnieuw naar je onderwijs te kijken.
Extra lastig is het als de onderwijsvisie en digitale systemen binnen je organisatie ook nog te weinig houvast geven om met online en blended leeractiviteiten aan de slag te gaan. Want waar begin je? En met wat?
Met 15 jaar ervaring in het onderwijs en de zakelijke dienstverlening, help ik je als onderwijskundige met:
- In kaart brengen wat de leerbehoeften van je doelgroep zijn.
- Inzicht in welke gevolgen ontwerpkeuzes hebben, ook voor de inzet van digitale systemen.
- Strategische en praktische begeleiding bij ontwerpen, maken en toepassen van online en blended leeractiviteiten.
- Het ontwikkelen van (ver)nieuw(end) onderwijs dat impact maakt.
![](https://marinkavanderkolk.nl/wp-content/uploads/2022/06/Marinka-blended-learning-731x1024.jpg)
Marinka heeft de basis voor ons ontwikkelteam gelegd. Ze hielp met het bepalen van een visie en eigen ontwikkelstandaarden die passend zijn bij wie we als opleidingsbureau willen zijn. We hebben nu ontwerpprincipes waarbij we stap voor stap e-modules en trainingen kunnen herontwerpen.
Marieke Platenkamp,
Opleidingsontwikkelaar Kans2
mijn verhaal
“Ik wil iets anders met jullie proberen”
![Marinka Workshop](https://marinkavanderkolk.nl/wp-content/uploads/2024/04/Marinka-Workshop-LR-09-1024x683.jpg)
HAVO 5. Ik zit bij de decaan in zijn kantoortje en ben net klaar met mijn gemopper dat sommige vakken niet passen bij hoe ik wil leren. Hij kijkt me peinzend aan. ‘Als jijzelf docent zou zijn, hoe zou jij het dan doen?’
‘k Heb er geen antwoord op, maar het zaadje is geplant. Ik start vol overtuiging met de lerarenopleiding Nederlands. Ik wil meer leren over taal én leren hoe je dat aan anderen overdraagt.
Zoals te verwachten van een studie Nederlands is het veel lezen. Lezen, lezen, lezen. Ik vind het heerlijk en tegelijkertijd mis ik iets. Ik krijg boeken in allerlei formaten, artikelen in allerlei lengtes, syllabi in allerlei diktes. Alles op papier. Alles eenrichtingsverkeer.
“Ik wil wat anders met jullie proberen”, zegt een universitair docent op een dag. “We starten met een scène uit de film Rashomon…
Lees verderen van daaruit bouw ik de lesinhoud op.”
Ik ben 23 en met deze keuze en deze lesinhoud maakt de docent voor mij het verschil.
Ik leer twee dingen. Ten eerste: het is tegelijkertijd simpel én complex om lesinhoud op een andere manier aan te bieden. Simpel, omdat er vaak genoeg ideeën zijn hoe het anders kan. En complex, omdat een doordachte uitwerking van die ideeën ingewikkeld is. Als tweede: het kan dus wél!
Begrijpelijke onwil en allerlei onmacht
Fast forward naar mijn eerste baan. Niet als docent voor de klas maar als projectmedewerker bij een onderwijsinstelling. Ik wil namelijk in andere onderwijsvormen denken.
Ik wil onderzoeken hoe je inhoud op andere manieren aanbiedt. Op manieren die beter aansluiten bij de leerbehoeften en zelfregie van studenten. En ik wil ontdekken welke digitale middelen je daarvoor inzet.
Maar er zijn veel – te veel – beperkingen. Binnen de organisatie is zowel begrijpelijke onwil als allerlei onmacht om te experimenteren met al die zaken. Ik hoor: “Zelf een lesmoment kiezen? Zeg, wíj bepalen het rooster, studenten passen zich maar aan” en “Het digitale systeem kan helemaal niet wat we nodig hebben, dat gaat niet lukken”.
Na 3 jaar verlaat ik het onderwijs voor een nieuwe uitdaging: online leren en digitale leermiddelen. Ik werk 6 jaar bij verschillende commerciële digital learning bureaus. Daar leer ik hoe je inhoud in online en blended programma’s vormgeeft, van kleine e-modules tot complete opleidingen. Bij zowel nationale als internationale organisaties.
Bij toeval kom ik in 2016 in een flexibiliseringsproject van een onderwijsinstelling terecht. Er is breed begrip dat je met ‘alleen’ de inzet van een docent kansen laat liggen. Dat de inzet van digitale middelen bijdraagt aan in eigen tijd en tempo leren.In vormen die beter aansluiten bij de leerbehoeften en zelfregie van studenten. Ik zie de worsteling tussen hoe ze ‘het altijd deden’ en de wens om te digitaliseren. Alleen weet men nog niet hoe.
De cirkel is rond
Datgene waarvoor ik uit het onderwijs vertrok, is ook waarvoor ik weer in het onderwijs terug ben. Mét de extra bagage van alles wat ik in de tussenliggende jaren hebt geleerd en nu meeneem om in het onderwijs in te zetten. Waarvan ik destijds al wist ‘hier wil ik iets mee’.
Namelijk om onderwijsteams te helpen bij die – nog altijd– lastige stap: hóe je nog beter aansluit bij leerbehoeften en zelfregie door online en blended leeractiviteiten toe te passen in je onderwijs.
Opdrachtgevers
![Marinka-van-der-Kolk-portret](https://marinkavanderkolk.nl/wp-content/uploads/2022/06/Marinka-van-der-Kolk-portret-732x1024.jpg)
En verder?
Ik rijd in m’n vrije tijd graag motor. Liefst níet via de gebaande paden. En mét mijn twee motorvriendinnen die ik al 15 jaar ken. Op de motor voel ik me wendbaar, bepaal ik zelf waar en hoe ik ergens naartoe rijd. Mijn motor betekent voor mij een fijne mix van technisch vernuft en ‘back to basics’.
Een compacte machine die je overal brengt, maar waarop je maar zoveel kunt meenemen. Dat dwingt je creatief te zijn en keuzes te maken. Een beetje zoals met digitale systemen in het onderwijs: er kan ongelofelijk veel, maar pas als je keuzes maakt en creatief je bagage kiest, bereik je je einddoel.
Om mijn steentje bij te dragen aan een meer circulaire economie, doe ik vrijwilligerswerk bij een kinderkledingruil-initiatief. Als iets nog goed is, niet meer de smaak van mijn dochter is of gewoon niet meer past, hoeft het zeker niet weggegooid. Het kan een ander juist heel goed van pas komen.
Ook al is het jaren geleden dat ik samen met mijn vriend rock ’n roll lessen volgde, het retro-gevoel van samen ‘truken’ dansen – liefst met een zwierige petticoat – maakt me elke keer blij.
Kennismaken?
Kennismaken?
Samen het onderwijs nóg beter maken? Neem contact met me op voor een kennismakingsgesprek.