Diensten voor beter onderwijs
![Marinka-schrijven-bord](https://marinkavanderkolk.nl/wp-content/uploads/2022/06/Marinka-schrijven-bord.jpg)
Ontwerp leerformat
We beginnen met het eindpunt in zicht. Wie wil je wat leren? We gaan in gesprek over de voorwaarden van het leermiddel. Wat zijn je leerdoelen? Wie is je doelgroep? Welke systemen passen daar het beste bij? Hoe bereiken we de leerdoelen? In welke tijd kunnen we dit realiseren?
Ik begeleid je in dit proces, denk mee met elke stap en werk soms sjablonen of templates uit.
Eerst kijken we naar het doel en de kaders, daarna gaan we over tot ontwikkelen en inrichten.
![Marinka-tekening](https://marinkavanderkolk.nl/wp-content/uploads/2022/06/Marinka-tekening-3.jpg)
Advies over content & tools
Als het eindpunt helder is, gaan we nadenken over de manier hoe we daar komen. We slaan de piketpaaltjes voor onderweg. Wat zijn de digitale mogelijkheden? Welke programma’s sluiten aan bij de doelen die je hebt? Waar kun je beter bij weg blijven?
De valkuil in dit stadium is overcompleet willen zijn. We bepalen wat relevant is voor je doelgroep. Wat hebben zij nodig om te bereiken wat ze willen leren?
We maken duidelijke keuzes over de content en tools. Altijd met het einddoel als uitgangspunt.
![](https://marinkavanderkolk.nl/wp-content/uploads/2022/06/Marinka-laptop-online-blende-learning.jpg)
Onderwijskundige coaching
Hoe maak je een goed leermiddel? Ik leer jou hoe je een ander iets kunt leren. Daarbij is het mijn doel mezelf overbodig te maken, zodat je het zelf kan. Ik help je dus zelfstandig te werken en leermiddelen te ontwikkelen die didactisch verantwoord zijn.
Er zijn veel didactische principes waar je rekening mee kunt houden. Principes hoe je juist wel of niet iets aan moet bieden. Hoe je mensen wel of niet activeert in leren. Hierin begeleid ik je en leid ik jou op. Zo kun je het zelf en heb je genoeg zelfvertrouwen om ook in de toekomst effectieve leermiddelen te ontwikkelen.
Waar ik je mee help:
- Leren hoe je een leerproces ontwikkelt
- Leren hoe je jouw doelgroep het beste iets leert
- Inzicht in welke gevolgen bepaalde ontwerpkeuzes hebben
- Meer inzicht in je doelgroep
- Je leerdoelen ontdekken
- Verschillende leervormen leren kennen en toepassen
- Optimaal gebruik maken van technische leersystemen
- Stappenplannen en templates om content te ontwikkelen
Marinka is open, stelt vragen en komt met concrete verbetersuggesties. Samen hebben we voor de WUR vakken van het ene LMS naar het andere LMS omgezet. Marinka zocht daarbij steeds naar input om docenten zo goed mogelijk te helpen.
Anniek Wintraeken,
Learning & Development Specialist
Proces
1. analyse
Onderzoeken en bepalen van leerdoelen, doelgroep en technische kaders.
2. advies
Samenbrengen van doelen en doelgroep. Hoe gaan we de doelen bereiken?
3. ontwerp
4. realisatie
Begeleiding van realisatie leermiddelen. Ondersteuning met templates en sjablonen.
5. Testen
Bewaken van ontwerpcriteria. Applicatie testen. Doelgroeptesten begeleiden.
6. opleveren
Beschikbaar maken en in gebruik nemen van het leermiddel / product.
Meestgestelde vragen
Nee. Je haalt mij erbij voor de inhoud. Naast mij heb je een spin in het web nodig die elk aspect van het project in de gaten houdt. Planningen bewaken is bijvoorbeeld niet mijn kracht. Samenwerken met een projectmanager komt de kwaliteit van mijn werk ten goede en het proces zal er soepeler door verlopen.
Nee, dat is niet mijn rol. Ik help je bij het bepalen en ontwikkelen van de juiste content. Ik ben geen ‘bouwer’ – als de content er is, ben ik niet degene die het in de applicatie(s) zet. Daar kunnen andere mensen voor ingezet worden. Maar hen ondersteunen en begeleiden doe ik graag.
Dat doe ik niet. Er wordt te makkelijk gedacht dat je content van de ene vorm naar de andere vorm om kan zetten. Zonder een analyse en ontwerp bouw ik niets bestaands om naar een andere vorm. Daar kan ik niet achter staan. Er zijn te veel aspecten om rekening mee te houden om dezelfde kwaliteit en het hetzelfde resultaat te kunnen leveren. Terug naar de basis en een weldoordacht ontwerp is nodig om dit goed te kunnen doen.
Nee, dat doe ik niet. Dat is meer de rol van een projectmanager.
Nee. Ik werk vooral voor vervolgopleidingen ná het voortgezet onderwijs. Dat vind ik ook de leukste doelgroepen om mee te werken: studenten van alle leeftijden en (young) professionals.
Kennismaken?
Kennis
maken?
Ben je geïnteresseerd in samenwerken? Neem contact met me op voor een kennismakingsgesprek.